Ozdobou slavné Rally Bohemia byl v ročníku 2016 souboj o prvenství mezi produkčními vozy. Od první do poslední rychlostní zkoušky zuřila bitva mezi loňskými šampióny Březíkem s Omelkou, které stíhala mladá posádka týmu Duck Racing Subaru ČR Václav Kopáček – Barbora Rendlová. Talentovaní Západočeši po strhujícím finiši zaostali za moravskými soupeři v cíli pouze o tři desetiny vteřiny.
Jestliže Václav Kopáček před startem Rally Bohemia 2016 tvrdil, že hodlá napravit nepovedené vystoupení z loňského ročníku, ale i z nedávné hustopečské soutěže, podařilo se mu úkol splnit téměř beze zbytku. „To by ale znamenalo, že jsme vyhráli, což se právě nepovedlo,“ neskrývá přesto zklamání mladý pilot. A jak k tomu došlo? Podívejme se na průběh soutěže detailněji. Před úvodní rychlostní zkouškou soutěže se krajem přehnala divoká bouře, která zpozdila soutěž o půlhodinku (kvůli popadaným stromům), ale také pokropila trať úvodního testu. Mokrá trať posádce týmu Duck Racing Subaru ČR sice celkem svědčila, horší byl její svižnější charakter, který pomohl k prvenství rivalům Březíkovi s Omelkou. Václav Kopáček s navigátorkou Barborou Rendlovou tak vstoupili do soutěže s šestivteřinovým mankem na moravskou dvojici. Zbylých třináct účastníků třídy 3 však ztratilo hned na úvod mnohem víc, a tak bylo zřejmé, že se boj o prvenství opět zúží zejména na zmíněný duel. Po celou sobotu se bohužel mladá posádka potýkala s neposlušným turbodmychadlem, přesto ale udržela stříbrnou pozici s desetivteřinovým odstupem za největšími soupeři.
„Před nedělní etapou jsme se rozhodli turbo raději vyměnit, což mechanici zvládli skvěle, a tak jsme měli do dalšího soutěžení mnohem větší chuť,“ popisuje Kopáček, který ale už tradičně nešetří sebekritikou: „Bohužel hned na úvodním testu nám přestala sloužit přední poloosa a asi to bylo mou chybou, když jsme po jednom ze skoků dopadli příliš tvrdě.“ Přestože tedy víc jak polovinu této dvaatřicetikilometrové erzety absolvovalo bělomodré Subaru Impreza WRX STi pouze se zadním náhonem, bylo i tady mezi produkčními vozy nejrychlejší a náskok soupeřů snížila na polovinu. Posádka opět vezla nezbytný náhradní díl ve voze a hned za testem jej vyměnila, aby pak mohla krátkou městskou zkoušku absolvovat bez potíží. Dotáhnout šestivteřinovou ztrátu na Březíka se tak nezdálo být nesplnitelným úkolem, a to ještě čtyři kilometry před koncem dlouhého předposledního testu… „Tam jsme ale zjistili, že máme na předním kole pro změnu defekt. Závěr rychlostky byl navíc hodně zatáčkovitý, takže jsme nemohli riskovat opuštění tratě a raději hodně zvolnili,“ popisuje blovický pilot, který přesto i na tomto testu snížil ztrátu na úřadujícího šampióna o další vteřinu.
Chybělo ale pořád 4,6 vteřiny a pro jejich smazání zbývala krátká pětikilometrová městská rychlostní zkouška, při jejímž předchozím průjezdu měly obě nejlepší posádky produkčních vozů téměř shodné časy. „Poslední zkoušku jsme si opravdu užili, asi jako jedinou z celé soutěže. Přesto vím, že by se příště i tady dala ještě další vteřinka či dvě na brzdách ušetřit,“ potvrdil v jejím cíli Kopáček skutečnost, že nikdy není se svým výkonem zcela spokojen. Pohled do výsledků nicméně hovořil o tom, že na poslední RZ 8 patřil posádce týmu Duck Racing Subaru ČR senzační pátý čas absolutního pořadí, o pouhých pět vteřin za továrním škodováckým speciálem s Janem Kopeckým za volantem. Čas byl ale také o 4,3 vteřiny rychlejší než u druhého nejrychlejšího produkčního vozu pod vedením Březíka… Ale právě jen o 4,3 vteřiny, takže na čas vítěze ještě tři desetinky chyběly.
„Nechyběly nám ale k prvenství desetiny tři, ale čtyři,“ upřesňuje spolujezdkyně Rendlová. „Kdybychom totiž měli v cíli shodný čas, rozhodoval by výsledek z RZ 1, kde jsme s našimi soupeři prohráli. Porážka nás oba s Vendou mrzí, ale zkrátka stalo se. Musíme už hledět dál, zejména směrem k srpnové Barum rally, která bude zřejmě v boji o titul klíčová. Co se týče Bohemie, jsem moc ráda, že jsme ji zvládli sice dost smolně, ale bez jediné větší krizovky – když jsme byli po soutěži tázáni na nějaký náš vybraný dramatický okamžik do videosestřihu, ani jsem si na žádný takový nedokázala vzpomenout. Jen mi utkvěl skok na šotolinu při poslední rychlostní zkoušce – ten náš byl tak dlouhý a vysoký, že jsem si nebyla jista, zda ještě závodíme, nebo už letíme na dovolenou.
Celá soutěž byla velmi náročná a zejména obě severní rychlostky byly nádherné. Byly dlouhé a střídal se na nich rytmus, takže bylo i hodně důležité mít správně napsaný rozpis. Já při té radostínské v závěru soutěže úplně přišla o hlas, takže po ztrátě náušnice v Hustopečích je tu další malé neštěstí,“ směje se optimisticky naladěná navigátorka a dodává: „Pro mne byly velmi specifické i dlouhé přejezdy mezi jednotlivými testy. Venda byl unavený a svěřoval mi při nich řízení, takže jsem byla samozřejmě trochu nervózní. Říkala jsem si ale, jakou máme v našem relativně pohodlném produkčním voze ještě výhodu oproti závodníkům v historických závodních autech nebo v tvrdých speciálech s atmosférickými motory, které jsou pro běžnou jízdu třeba po dálnici ještě méně vhodné. Zvládli jsme ale i tuhle zkoušku a teď nás čeká prázdninová pauza před Barum rally, kde však bude pochopitelně velkým favoritem náš soupeř Březík, který je tam doma,“ uvažuje už Rendlová nad poměrem sil při nadcházejícím podniku MČR v rally.
Karel Špaček, media teamTiskový servis: media@subarurallyteam.info