/ O nás - Historie

Zlatý volant a téměř deset úspěšných let v Historic Rally!

Na úspěchy po čtyřech sezónách v rally navázal odvážný počin, a sice účast na slavné La Carrera Panamericana v Mexiku. V roce 2013 se stal „nejmladším“ přírůstkem do týmových garáží Duck Racingu historický skvost jménem BMW 3,0CS z roku 1969. Po téměř roční přestavbě na plnohodnotný rallyový speciál, s posádkou Petr Kačírek – Jaroslav Jugas úspěšně absolvoval v letech 2014 a 2015 slavný a ikonický závod „La Carrera Panamericana“. V ČR byl za tuto události tým oceněn prestižním Zlatým volantem za počin roku. Neméně odvážný kousek jsme zopakovali v roce 2019, kdy Jaroslav Petrásek s Radkem Marešem doslova doválčili a dotáhli své BMW 318i do úspěšného konce při účasti na obtížné africké Maroc Historic Rally. V současné době vzniká v týmových dílnách replika slavného Fordu Capri RS, se kterým v roce 1974 jezdil v MS sám Walter Rohl a se kterým bychom chtěli po dostavbě vyrazit do Mistrovství Evropy historiků.

Duck Racing a La Carrera Panamericana

Tři české posádky, tři závodní rally speciály staré čtyřicet a více let, proti nim jedna zaoceánská výzva – slavná La Carrera Panamericana, pořádaná v Mexiku každý rok v říjnu. Celková délka 3500 kilometrů v sedmi dlouhých etapách, v horku a vysokých rychlostech. Tedy kombinace, která sama o sobě znamená logisticky a organizačně jednu z nejkomplexnějších účastí českého motoristického týmu v zahraničních závodech. Dálkové soutěže, to není jen slavný Dakar nebo klasické Monte Carlo!

Nápad české účasti na Carreře se formoval v hlavě Vojtěcha Štajfa několik let. Pražský jezdec, který úspěšně v té době závodil v českém rally šampionátu s vozem Subaru Impreza a v roce 2013 si dokonce odnesl mistrovský titul v kategorii produkčních vozů, už má několik podobných speciálních akcí za sebou – jmenujme třeba dvojnásobnou účast v Rallye Monte Carlo nebo v Arctic Lapland Rally za polárním kruhem. Ale věhlasná zámořská rally s historikem – to tu ještě nebylo! Stačilo málo a při několika setkáních a povídání si o slavném závodě, se k Vojtovi připojili i jeho dva kamarádi závodník Petr Kačírek a dobrodruh Jaroslav Petrásek. Ihned se všichni tehdy v roce 2013 dohodli, že nejdřív se do Mexika pojedou podívat na závod jako pozorovatelé a posbírat co nejvíce zkušeností tak, aby v roce 2014 mohli stát bezpečně na startu. Kromě toho začal každý sám se svým týmem shánět pro toto dobrodružství vhodný vůz.

U Vojty Štajfa, který po léta úspěšně reprezentuje značku Subaru, bylo rozhodnuto rychle, a sice že tato japonská značka bude u toho. Upravil pro tento účel unikátní model Subaru Coupé z roku 1972 – jeden z pouhých 3500 kusů, které byly vyrobeny a v Evropě se nikdy oficiálně neprodávaly. Po úpravách dle relativně volných předpisů pro Carreru se zrodil opravdu plnohodnotný závodní speciál. Šlo o vůbec první účast značky Subaru ve slavné soutěži. Vedle Vojty Štajfa usednul na horké sedadlo navigátora ostřílený spolujezdec Vladimír Zelinka.

Tak jako na okruzích v té době, osedlal i na Carreře úspěšný okruhový závodník Petr Kačírek vůz značky BMW. Zatímco doma se stal za volantem speciálu BMW M3 GTR v roce 2011 dokonce mistrem republiky a poslední čtyři sezony se objevoval na českých rally tratích za volantem vozu Subaru, v Mexiku Petr pilotoval krásné kupé BMW 3,0 CS. Tento vůz prošel naprosto zásadní přestavbou a stal se z něj opravdu krásný a funkční závodní speciál, který chodili v Mexiku obdivovat jak soupeři, tak i diváci. Přeci jen BMW je i ve Střední Americe pojem. Spolujezdcem mu byl velezkušený kopilot z českých rally Jaroslav Jugas.

Jaroslav Petrásek vsadil na silnější model Porsche, slavný 911 z roku 1972. Vozů Porsche se v závodě účastnilo velké množství, vždyť také jméno Carrera v názvu některých modelů značky opravdu pochází ze jména tohoto slavného závodu. Pro Jardu to byla závodní premiéra, nicméně sportovec to byl velký i předtím, úspěšný byl nejen ve snowboardingu, ale má zejména bohaté portfolio zážitků v bezmotorovém létání, včetně rekordního přeletu jihoamerických And. Naopak nejzkušenějším ze všech šesti členů tří posádek byl právě navigátor Jardy, legendární Karel Jirátko.

Slavná soutěž se jezdila v 50. letech 20. století a svého času šlo o nejdrsnější dálkovou motoristickou akci na světě – konala se v oblastech stavby slavné stejnojmenné transmexické dálnice – v 50. letech se uskutečnilo pět ročníků, ale už to stačilo, aby se soutěž stala legendou svého druhu. Rallye rychle přitáhla slavná jména motoristického sportu a její úspěšnou stopu psal Jaroslav Juhan – významná osobnost světového motorismu, pražský rodák, jehož jméno u nás mělo být po emigraci v roce 1952 do Guatemaly navždy zapomenuto. Byl to Juhan, kdo založil zastoupení značky Porsche ve Střední Americe, kdo přitáhl tovární závodní tým Porsche na Carreru a kdo se úspěšně jako závodník účastnil celého závodu. Od té doby je pro exkluzivní modely firmy Porsche vyšetřen název Carrera. Po tragédii při závodu 24 hodin v Le Mans v roce 1955 (mimochodem, závod, v němž Juhan osobně startoval a reprezentoval tovární tým Porsche) byla La Carrera Panamericana zrušena, ale v roce 1988 byla obnovena a koná se pro historická vozidla každým rokem znovu jako poslední ze starých klasických jízd v tradičním stylu.

Jaroslav Juhan poté, co se přesunul zpět do Evropy, působil jako prodejce exkluzivních značek automobilů, ale ještě před emigrací stačil zanechat stopu i v Čechách – protože se přiženil do hereckého rodu Steimarů, jeho dcerou byla herečka Evelyna Steimarová a vnučkou herečka Anna Polívková, která byla také patronkou našeho týmu a ke svému slavnému dědečkovi měla od dětství velmi blízký vztah. Však ji také pamětníci Jaroslava Juhana po celý závod v Mexiku, kde byla Anička s námi, obletovali a stala opravdu VIP osobou.

Po obnovení v roce 1988 závod opět přitahoval slavná jména světového motorsportu včetně bývalých jezdců Formule 1 a mistrovství světa v rally. Zajímavé, že prim v ní už několik let hrají americké „křižníky silnic“ z 50. let, v podobě automobilů již zaniklé značky Studebaker – volné předpisy pro Carreru umožní úpravu původního vozu až do výkonu okolo 700 koní a rychlostí atakujících 250 km/h – tak rychlá je slavná Carrera! Jedná se o poslední plnohodnotnou dálkovou alternativu starých soutěží, jaké byly třeba evropské Mille Miglia nebo Targa Florio.

Aktuality

Maroc Histroric Rally 2019

Konec dobrý, všechno dobré. Tak by se ve zkratce dala popsat výprava posádky Jaroslav Petrásek – Radek

2019 – Duck Racing na všech frontách

20. 3. 2019 proběhla tiskovka, na které jsme představili plány našeho týmu pro sezonu 2019. Máte se na co těšit, protože jsme se rozhodli, že do toho šlápneme na všech frontách!