Úspěšná sezóna Subaru Czech Duck Racing Teamu vyvrcholila na populární Barum Czech Rally Zlín. Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou po ní mohou slavit mistrovský titul ve třídě 3 pro rok 2013, zatímco Lumír Firla se Zdeňkem Jůrkou se na zlínské cílové rampě radovali z parádního výsledku v soutěži.
Přestože před startem Barum Czech Rally Zlín deklarovaly obě posádky Subaru Czech Duck Racing Teamu jako svůj hlavní cíl spíše taktický výkon a dosažení cílové rampy, do výsledkové listiny se hned od úvodu zapisovaly nepřehlédnutelně. Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou už na úvodní městské superspeciálce byli mezi produkčními vozy domácího šampionátu vůbec nejrychlejší a získali dokonce skalp pozdějšího vítěze Miroslava Jakeše. Dařilo se jim také v úvodu obou etap, kdy na jednotlivých rychlostních zkouškách dvakrát zaujali pozice v první trojici své třídy, shodně v obou etapách je ale také následně potrápily transmise jejich vozu.
Hatchback loni absolvoval právě na Barumce svou premiérovou soutěž a pozlobil tehdy svou posádku nepříjemnou banalitou v podobě spálené pojistky, letos odmítal správně převádět výkon vozu na trať. Nepomohly sobotní výměny zadního diferenciálu i převodovky, v neděli totiž pro změnu zklamal přední diferenciál a Štajf s Rajnohou si tak mohli připsat pouze zvládnutou polovinu soutěže. Přesto byli právem spokojeni. „Už před startem jsme tušili, že naše dosavadní veleúspěšná série musí být někdy přerušena a že v rally se zkrátka může přihodit téměř cokoliv,“ popisoval Štajf. „Auto se rozhodlo potrápit nás právě na Barumce, asi si vzpomnělo na loňský ročník a řeklo si, že z nějakých důvodů tuhle soutěž nemá zatím rádo. Naštěstí nám v sobotu posloužilo i přes zmíněné problémy s transmisemi pořád ještě natolik dobře, že jsme v hodnocení etapy vybojovali pátou příčku ve třídě a s ní i body potřebné k dosažení titulu. V úvodech obou etap jsme si i pěkně zazávodili a kromě RZ 2, kde jsme absolvovali krátký výlet do pole, jsme v naší kategorii bojovali o nejpřednější příčky.
Nám to neklaplo, ale jsme rádi, že vyhrál Mirek Jakeš. Moc mu to přejeme, vždyť loni jsme právě jemu nabídli svezení v našem voze, a i když naše spolupráce letos nepokračuje, jsme i nadále v přátelském kontaktu. Za svůj výkon na letošní Barumce byl Mirek dokonce oceněn mezinárodní Colin McRae Flat Out Trophy, no a o to víc nás hřeje vědomí, že jsme si právě jej loni zvolili pro náš projekt podpory mladých jezdců. Výborný výkon podala také druhá posádka našeho týmu, Lumír Firla se Zdeňkem Jůrkou, která hned v premiéře s hatchbackem Subaru Impreza WRX STI vybojovala třináctou příčku celkového pořadí, což představovalo i třetí místo ve třídě 3 domácího mistrovství. Nemůžeme proto být nespokojeni, naopak chceme poděkovat fanouškům za jejich velkou podporu. Je skvělé, že i v těžkých dobách pro náš krásný sport je pro tak velké množství diváků Barum Rally pořád svátkem. Zlínský region soutěží žije a atmosféra Barumky je díky tomu neopakovatelná, vždyť již při seznamovacích jízdách byla naše civilní auta středem zájmu. Tímto se zároveň chci omluvit těm fandům, na které se již nedostaly naše propagační předměty. O nové podpisové kartičky i vlaječky byl totiž ohromný zájem, na Barumce jsme jich rozdali třetinu z celoročního objemu. Úspěch měly i naše hostesky, letos bylo navíc zřejmé, že jejich přítomnost na této soutěži je skoro nezbytností, vždyť i krása přitahuje,“ usmíval se Štajf.
Jak již bylo zmíněno, na letošní Barum Czech Rally Zlín zářila s vozem Subaru Impreza WRX STI i druhá týmová posádka, Lumír Firla – Zdeněk Jůrka. Ta obsadila celkovou třináctou příčku a připsala si i body za třetí příčku v hodnocení třídy 3 MMČR. Také severomoravský pilot proto v cíli rozdával úsměvy a příznivé dojmy: „Samozřejmě se z výsledku radujeme! V úvodu soutěže jsem si na novou techniku trochu zvykal, ale postupně jsme zrychlovali a posouvali se i ve výsledcích. Druhý den jsme zase na mokrém povrchu opět trochu zvolnili, musel jsem najít správný způsob jízdy na novém typu pneumatik, navíc s výsledkem už se nedalo moc hýbat. Spokojeni s ním samozřejmě jsme, navíc auto fungovalo skvěle a i některé spíše preventivní výměny zvládl tým skutečně perfektně, musím mechaniky moc pochválit. Jedinou větší časovou ztrátu nám při soutěži způsobil defekt, žádné další potíže nenastaly. Konečné umístění bereme všemi deseti!“
V Subaru Czech Duck Racing Teamu tak bylo tentokrát vícero důvodů k oslavám, i přes smíšené důvody dané svým odstoupením ale byl ve Zlíně nejvíce oslavujícím Vojtěch Štajf, novopečený šampión Mezinárodního mistrovství České republiky v rally v prestižní klasifikaci třídy 3. Ten také neskrýval dojetí: „Samozřejmě mám ohromnou radost, je to odměna za dlouhé roky závodění. Mezi produkčními vozy jsem strávil třináct sezón, a od Rallye Šumava 2005 to bylo vždy za volantem vozu Subaru Impreza. Jsem proto šťastný, že se právě mně podařilo vybojovat pro značku Subaru první titul v historii našeho národního šampionátu v rally, pro Subaru Česká republika je to ode mne dárek za dlouhé roky podpory, které se mi od této společnosti dostávalo. Mám spočítáno, že z mých 136 odpilotovaných soutěží jsem jich strávil 87 právě za volantem vozů značky Subaru, a to už je pěkná řádka.
Kromě značky Subaru nelze nezmínit značku Pirelli, vždyť po dlouhých letech spolupráce jsme dnes asi nejrychlejší domácí posádkou používající tyto pneumatiky, vedeme i Pirelli Cup. Naše závodění by se ale neobešlo ani bez podpory partnerů, kterými jsou jak náš dlouholetý podporovatel APM Automotive, tak i letošní novinka v designu našeho vozu – energetický nápoj Rockstar. Pomáhají nám i společnosti Krinner, Hydrotech či Abadia, ale také oleje Motul. Samozřejmě dík patří i našim dalším partnerům a také regionálním dealerům značky Subaru, teď ale musím říct, že nejdůležitější pro závodění je podpora a tolerance ze stran našich rodin v čele s manželkami a životními partnerkami, vždyť jsme velice často na cestách a mimo domov a zkrátka to s námi není snadné. V týmu máme i skvělé mechaniky v čele s Pavlem Janouškem, chválit musím i externí spolupracovníky – pana Albrechta, který motory staví a Micka Kehla, který je ladí. Také Honzu Kubíčka, který se nám stará o transmise, Rosťu Šaška, který zajišťuje kvalitní tlumiče Reiger, Pavla Skácela, jehož řídící systém pro ovládání mezinápravového diferenciálu používáme, samozřejmě velkou pomoc na cestě k titulu jsme cítili i od všech dalších členů realizačního i mediálního týmu, opravdu nerad bych na kohokoliv zapomněl. Krásné bylo letos i fandění našich příznivců, dokonce na Žlutavské vložce jsme zahlédli i transparent s nápisem Mistři, i to nás ohromně povzbudilo. Byla to krásná sezóna, všem za ní patří opravdu veliký dík a už teď se těším, jak to v závěru roku se všemi oslavíme!“
Sezóna ale ještě nekončí, jaké jsou tedy v jejím zbytku ještě plány Subaru Czech Duck Racing Teamu, Vojto Štajfe? „Samozřejmě nekončí a naše plány jsou ještě rozsáhlé. Naše auta pojedou v obou zbylých sprintrally, jak to ale bude s naším startem v Příbrami, to ještě zvažujeme. Titul už máme pod střechou, takže vlastně jet nemusíme, na druhou stranu by byla škoda, kdybychom se fanouškům jako novopečení mistři neukázali. Třeba to nějak vymyslíme. Jistá je ale naše účast na Pražském rallysprintu. Naše mistrovské auto je teď k dispozici na prodej či k dlouhodobému pronájmu, kdybychom ho ještě před Prahou prodali, určitě ale budeme mít náhradu. Navíc by diváky k našemu zázemí mohla přitáhnout i skutečnost, že právě pro Pražský rallysprint plánujeme odhalení našeho nového ambiciózního projektu pro příští sezónu, no a s tím bude souviset i můj spolujezdec. Vlastně spolujezdkyně. Tak se nechte překvapit!“