Úřadující domácí šampión produkčních vozů Vojtěch Štajf si pro svůj první letošní start zvolil Rallye Český Krumlov, kde svedl loni úspěšnou bitvu o prvenství ve třídě 3. Letos bude mezi jeho největší soupeře patřit také týmový kolega Lumír Firla, který stejně jako Štajf osedlá špičkový hatchback Subaru Impreza WRX STI.
Velmi kvalitní seznam přihlášených jezdců představila Rallye Český Krumlov, která se uskuteční o nadcházejícím víkendu. V tomto seznamu figurují i dvě domácí posádky s vozy značky Subaru. S číslem 8 se vydají na trať Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou, kteří obhajují loňské prvenství ve třídě 3 a pojedou v pomyslném reprezentačním dresu Subaru Duck Czech National Teamu. „Moc nás potěšilo, že jsme byli vybráni mezi reprezentanty, loňský úspěšný rok nám navíc pomohl i k prioritě ASN,“ říká pražský pilot a vysvětluje dále: „Samozřejmě nás díky tomu čekají zejména starty započítávané do Evropské Trofeje, z domácích soutěží bychom se tedy měli objevit kromě Krumlova ještě určitě v Hustopečích, o dalších startech v MMČR zatím není přesně rozhodnuto. Uspět v Evropské Trofeji bude letos o to těžší, že na rozdíl od domácího šampionátu tam budeme započítáváni do stejné třídy se speciály R5 a Super 2000, chceme ale přesto předvést dobré výsledky – uvažovat však třeba o obhajobě loňské šesté příčky v absolutním pořadí Rallye Český Krumlov, to se s ohledem na sílu konkurence skoro ani nezdá reálné.
Na krumlovský start se těším o to víc, že jsem tu vybojoval už několik velmi dobrých výsledků, mám ale na paměti také své zdejší havárie. Ani ty ale nic nemění na tom, že se jedná o pořadatelsky tradičně dobře zvládanou soutěž s překrásnými rychlostními zkouškami. Já v závodním autě už neseděl dlouho, před dvěma týdny jsme ale měli na programu dvoudenní testování, při kterém jsem najezdil kolem stovky ostrých kilometrů. Naší výhodou navíc může být znalost trati a také naše dobrá souhra ve voze s Františkem, která se loni tolik osvědčila. Hlavní bude vyvarovat se defektů, které na této soutěži často bývají alfou a omegou úspěchu či neúspěchu. Pneumatiky budou ale určitě hrát svou roli i z jiných důvodů. Pro nás i pro většinu soupeřů bude novinkou obutí podle ´evropského´ předpisu a zejména pokud zaprší, mám z nich trochu obavu. Vzorek jejich mokré varianty je shodný s tím suchým a lze se tedy na blátě či v kalužích obávat aquaplaningu. S ohledem na to, že krumlovskou soutěž v posledních letech déšť sužuje pravidelně, moc si přeji, aby zvítězilo hledisko bezpečnosti a aby činovníci vydali výnos o možnosti prořezávat desén – bez tohoto jejich dokumentu to totiž nově možné už není,“ vysvětluje Štajf.
Ten měl zatím možnost na nových pneumatikách najet na suché trati asi dvacet ostrých kilometrů, při kterých se hned ukázalo, že mají v některých ohledech výrazně odlišné vlastnosti než starší modely. A tak přestože tým zůstává věrný značce Pirelli, bylo nutné přizpůsobit novému obutí nejen geometrii vozu, ale také nastavení map středového diferenciálu. Skutečný set-up se ale bude ladit až během soutěže – při té jsou očekávány mokré tratě, no a pro ně vhodná nejměkčí varianta obutí je zatím pro tým zcela neprobádaným územím. Jinak by ale tým kolem Pavla Janouška nemělo nic zaskočit, technika je v dobré kondici, celkovou repasí prošly převodovka, diferenciály, tlumiče i brzdy. Motor byl dokonce postaven jako zcela nový poté, co Jana Černého postihlo na lednové Jänner Rallye odstoupení dané zřejmě použitím paliva s jiným složením, než bylo deklarováno.
Další vůz Subaru Impreza WRX STI pojede pod hlavičkou Duck Racing/Firla Autosport s číslem 19 a kočírovat jej budou Lumír Firla se Zdeňkem Jůrkou. Ti s ním úspěšně bojovali už na Valašské Rally a zejména severomoravský pilot se nemůže dočkat startu: „Už v úterý jsem absolvoval test, při kterém jsme zkoušeli nové evropské pneumatiky a také nastavení podvozku pro ně. Po několika kilometrech jsem si pomalu začal zvykat na velký rozdíl v přilnavosti a vlastnostech mezi obutím, které používám při sprintrally a zmíněnými evropskými. Ke konci testu se nám podařilo vše uspokojivě naladit, začal jsem se v autě cítit jistěji a věřím, že i když jedu tuto soutěž premiérově, budu schopen se úspěšně poměřit s ostatními soupeři, kteří Krumlov jedou poněkolikáté. Moc se na soutěž těším!“ Start Lumíra Firly nicméně zároveň znamená, že se na trati neukáže Petr Kačírek, ten je s tím ale smířen: „Lumír velmi úspěšně odstartoval s naším týmovým vozem na Valašské rally letošní sprintové mistrovství, vybojoval tam medailové umístění ve třídě 2 a v celkovém pořadí dojel jen těsně za první desítkou. Protože do druhého podniku tohoto seriálu na Kopné zbývá ještě měsíc, rozhodl jsem se, že já svoji původně plánovanou účast na Rallye Český Krumlov vyměním za týden odpočinku mezi dvěma náročnými závody na okruzích a šanci udržet svou soutěžáckou kondici naopak dostane Lumír. Povinnosti vůči našim partnerům tím samozřejmě splníme, pro Lumíra se Zdeňkem to bude určitě příjemné vyplnění dlouhé pauzy mezi dvěma sprinty a navíc podnik šampionátu dvoudenních soutěží jistě oba posune dál v poznávání hranic vozu Subaru Impreza. Závod to bude velmi těžký, podle předpovědi by mělo pršet a pojede se na evropských ,,bezpečnostních“ pneumatikách – bez možnosti použít obutí, které je pro jízdu na mokru již osvědčené. Ale Lumírovi kluzká trať nevadí, a tak přestože jej čeká českokrumlovská premiéra, věřím, že si soutěž oba se Zdeňkem pěkně užijí.“