Oman Sohar International rally 2022

Náš závodní tým Duck Racing se již několik let úspěšně účastní rallyových i okruhových závodů v UAE, ale tentokrát jsme chtěli vyzkoušet i něco nového v podobě rally v nejvyšším šampionátu na středním východě. Rally Omán proto byla jasná volba, náročný závod, který čítá přes 200 km rychlostních zkoušek a řadí se mezi podniky FIA Middle East rally championship. Po poměrně náročnější administrativní přípravě pro vstup členů týmu do Ománu a splnění podmínek pro převoz závodního vozu a všech potřebných věcí přes hranice, přišlo radostné očekávání nových soutěžních zážitků na jedné z nejtěžších ale zároveň nejkrásnějších rally. Posádka pro tento závod byla ve složení Petr Kačírek, který má i vítězné zkušenosti se šotolinou v UAE, a Václav Kopáček zastupující tentokrát Petru Řihákovou na místě spolujezdce. Ta se omluvila z rodinných důvodů kvůli časové náročnosti závodu. Petr s Václavem již spolu absolvovali několik soutěží v Česku, nicméně na šotolině to byla jejich společná premiéra. Výzvou staronové posádky bylo poměřit síly nejen s místními jezdci, ale i s aktuálním vítězem Rally Dakar Nasserem Al-Attiyah s vozem Volkswagen Polo R5.

Po příjezdu do Muscatu, hlavního města Sultanátu Omán a centrum rally, posádka převzala itinerář k rally a další dva dny je čekaly seznamovací jízdy. Ve čtvrtek dopoledne zdárně prošla naše Fabie R5 technickou přejímkou a odpoledne byl slavnostní start, po kterém následovala super speciálka. V dané RZ se umístil Petr s Vendou na 5. místě, dostáli tedy svému startovnímu číslu 5. Petr se opět přesvědčil, že stejně jako je každý asfalt jiný, tak to stejné platí i o šotolině. Proti šotolině v UAE zde bylo hodně velkých kamenů a bylo potřeba jet s rozvahou, aby i naše Fabie vydržela celý závod do cíle. S touto myšlenkou nastoupil Petr s Vendou v pátek ráno už na náročné rychlostní zkoušky, které měli v průměru kolem 20 km. V daných klimatických podmínkách jsou takto dlouhé erzety dlouhé nejen pro posádku, ale i pro vůz. Podle toho je s ním třeba zacházet. Hned po ránu se naše posádka dobře rozjela a po první sekci již byla na 2. místě za nedostižitelným Nasserem Al-Attiyah. Po drobné chybě hned v úvodu závodu musel odstoupit místní rychlý jezdec Al-Wahaibi a následně i Al-Rawahi. Ale rally je nejen o rychlosti. Stejně tak jezdec musí jet hlavou a takticky, aby závodní auto vydrželo až do cíle. A to se naší posádce dařilo na výbornou, proto po prvním dnu šli spát na druhém místě absolutně před zkušeným Nasserem Khalifa Al-Attiyah (poznámka: bratranec Nassera Al-Attiyah).

V sobotní sekci na posádky čekalo ještě dalších 100 km rychlostních zkoušek. Naše Fabie R5 fungovala po celou dobu skvěle, zejména díky dohledu a kontrolám Pavla Janouška. Jeho zkušenosti z dob, kdy s Vojtou Štajfem absolvoval před lety celý středovýchodní šampionát, byly k nezaplacení. Sobotní dopolední sekce se odehrála, až na pár drobných výletů mimo trať, celkem v klidu. Naše Fabie držela druhé místo a pomalu ale jistě zvyšovala náskok na třetího v pořadí. Před odpolední poslední etapou byl již rozdíl 2,5 minuty, takže šlo hlavně o to, neudělat chybu a přivézt auto do cíle. Jak to tak bývá, poslední krok bývá nejtěžší a nejzáludnější, malé chybičky mohou mít fatální následky. Petr s Vendou však projeli poslední 3 erzety vlastním bezpečným tempem a i s jedním defektem, a tedy nutnou výměnou kola, se jim podařilo završit první účast české posádky na Omán Rally úspěšným projetím cílem. Třešničkou na dortu bylo 2.místo absolutně za vítězem Rally Dakar. Co víc si přát? Snad příští rok na stejné rally zrychlit, zúročit letos nabrané zkušenosti a potrápit Al-Attiyaho.