V sobotu 13. Ledna se ve Spojených arabských Emirátech uskutečnil první z pěti podniků tamního šampionátu v rally. Na startu Rally Sharjah se objevila také česká posádka týmu Duck Racing Petr Kačírek a Jaroslav Jugas se Subaru Impreza STi.
„Sezóna v Emirátech má celkem pět podniků, které jsou rozděleny na jarní a podzimní část, protože přes léto se v 50ti stupních moc závodit nedá. Startovní pole je zde velice pestré, od Fiesty WRC, přes produkční skupinu N v podobě Mitsubishi a Subaru, pak různé dvoukolky, terénní Toyoty a Isuzu, až po závodní buginy. To vše jede spolu, následně vyhlášeno po třídách,“ říká jezdec a šéf týmu Petr Kačírek.
Na jezdce čekalo v jednom závodním dni celkem šest rychlostních zkoušek (resp. dvě s tím, že každá se jede třikrát) o délce necelých 80ti kilometrů. I přesto že soutěž je označována jako šotolinová, byl povrch rychlostních zkoušek spíš kamenitý a hodně rozbitý. Zajímavostí tohoto pro nás poněkud exotického mistrovství je to, že každý závod se jede pod patronací některého šejka z Emirátu, na jehož území se závod jede a vyhlašování je vždy velká oficialita za přítomnosti celé šejkovi rodiny.
„Po loňském oťukávaní s místním šampionátem, jsme se s mým spolujezdcem Jardou Jugasem, který jinak jede český šampionát s Martinem Radou, rozhodli absolvovat kompletní seriál a trochu potrápit místní lokální jezdce,“ vysvětluje Kačírek důvody startu v této krásné a sluncem vyprahlé zemi.
Jaroslav Jugas pak přidává i stručnou charakteristiku obou rychlostních zkoušek: „První erzeta byla moc do rychlé, třetina se jela po široké cestě s mírnými zatáčkami na vytočenou pětku (pozn. v subaru je pětikvaltová převodovka) 170 km v hodině, což na šotolinových pneumatikách je celkem zážitek. Druhá erzeta byla technická, za to o to více rozbitá a kamenitá.“
„Věděli jsme, že největším soupeřem bude syn šejka emirátu Sharjah, který startuje také se Subaru. Ten má oproti nám malou výhodu. Za prvé jezdí po zdejších tratích již několik let a zná je. Druhou výhodou pak je, že má k dispozici stejné tréninkové Subaru jako to závodní a když se píšou rozpisy, tedy probíhají tzv. seznamovací jízdy, tak on je vesele absolvuje s tímto autem. Navíc zde nikdo nehlídá počet seznamovacích průjezdů, takže mladý korunní princ se tam takto seznamuje s tratí třeba 2 dny od rána do večera,“ dodává Kačírek.
Startovat v Emirátech představuje nemalý logistický oříšek a to nejen jak pro techniku, ale stejně tak i pro členy týmu. Na otázku jak je toto řešeno odpovídá Petr Kačírek slovy: “Naše Subaru připravujeme ve spolupráci s jedním místním týmem. Jsou to skuteční profesionálové a auto je připraveno na opravdu skvělé úrovni a tak s námi na každý závod lítá jen náš mechanik Pavel Janoušek, aby na všechno dohlédl na správné nastavení a řídil komunikaci s týmem.“
„Závod jsme začali trochu opatrně, přeci jen to byla moje druhá šotolinová soutěž v životě, tak jsem se nechtěl hned první erzetu někam zakutálet,“ tak začíná Petr Kačírek s popisem samotného závodu a dále dodává:
„Díky tomu jsme taky dostali od soupeřů docela na frak, takže po prvních průjezdech nám patřilo až páté místo. Řekli jsme si s Jardou že takto tedy ne, že auto funguje skvěle, věříme mu, věříme pneumatikám Pirelli a věříme si navzájem, tak jdeme do toho na plno. A povedlo se, ve druhých průjezdech jsme zásadně zrychlili a poskočili na 3. místo, pár sekund za naším největším soupeřem Mohammadem Al Qassimim se Subaru, jeho otec šejk Abdula Al Qassimi, který jede s Fiestou WRC, nám samozřejmě ujížděl všem.“
„O konečném pořadí měla rozhodnout poslední sekce. Na předposlední erzetě jsme se zasnažili a Mohammedovi nadělili půl minuty, což se i nám zdálo hodně, později se však objevilo vysvětlení. Mohammedovi se začal přehřívat motor a tak musel zpomalit. Nakonec musel před poslední erzetou auto odstavit a předčasně odstoupit. Nám tak spadlo do klína druhé místo. Ale až tak úplně jednoduché to nebylo, protože technické problémy se nakonec nevyhnuly ani nám. Na konci předposlední erzety začal motor trochu ztrácet výkon a na přejezdu jsme zjistili že odešlo turbo. Měli jsme štěstí že náš soupeř odstoupil, protože poslední erzetu jsme jeli bez turba a tudíž bez ALS, kdy auto jede max 80 km v hodině a neodjíždí vůbec ze zatáček. Tam bychom od soupeřů dostali strašně moc naloženo a propadli bychom se pořadím, ale naštěstí náš největší soupeř odpadl a na ty za námi jsme měli velký náskok, takže jsme uhájili naši pozici a skončili 2. absolutně a vyhráli třídu N.“
Tak tedy vypadalo letošní první arabské dobrodružství posádky týmu Duck Racing. Příští závod se jede už 9. února a bude jim soutěž Umm Al Quwain.
Do té doby může každého českého fanouška těšit pohled na průběžné pořadí seriálu. Nestává se totiž každý rok, že šampionát UAE v rally vede v pruběznem hodnocení třídy N posádka z česka…