Historické vítězství pro Škodu Fabii R5 v SAE


Petr Kačírek s Petrou Řihákovou ovládli s vozem Škoda Fabia R5 v barvách týmu Duck Racing druhou soutěž národního šampionátu SAE v rally, šotolinovou Al Thaid Rally. Zaplnilo se tím jedno z mála prázdných míst na světové mapě národních mistrovství, kde dosud tento úspěšný model mladoboleslavské automobilky neměl na svém kontě vítězství.

Národní šampionát Spojených arabským emirátů se skládá z celkem pěti jednodenních rally. Tři z nich se odehrávají od ledna do března, po následné dlouhé letní pauze jej uzavřou dva podniky v závěru roku – délka každého z nich se pohybuje kolem 80 km rychlostních zkoušek. Největšími hvězdami tamního mistrovství byli po dlouhé roky šejk Abdullah Al Qassimi se svým Mitsubishi Lancer Evo 9, jeho syn Mohamad (závodící se Subaru Impreza), ale i další kvalitní domácí závodníci. Tak tomu bylo až do loňského příchodu Vendy Kopáčka, do té doby zkrátka na zdejších tratích panovali a sbírali tituly národních šampiónů SAE i vítězství na jednotlivých soutěžích místní. Až v sezóně 2019 o jeden primát přišli, když ve skupině N získal titul právě Kopáček. Tomu se podařilo dosáhnout cíle, o který se již pátým rokem snaží v barvách týmu Duck Racing také Petr Kačírek s produkčním Subaru Impreza. V boji proti šejkovi Al Qassimimu, který vlastně celý šampionát pořádá, připravuje tratě, píše itinerář a celou zimu na tratích trénuje, to má ale český jezdec opravdu těžké. Když se mu proto před pár týdny naskytla možnost odstartovat na Al Thaid Rally se špičkovou Škodou Fabia R5, nebylo o čem přemýšlet. A to přesto, že zkušeností s touto technikou měl zatím pomálu.

Kačírek totiž sice měl pár závodů s vozem kategorie R5 již na kontě, kromě loňské Barumky šlo ale vesměs o krátká klání v podobě sosnovského Setkání mistrů či Pražského Rallysprintu. Al Thaid Rally navíc měla být jeho premiérou s tímto vozem na šotolině. Přesto ale Kačírka stavěla technická výhoda oproti soupeřům na arabské soutěži do role favorita na vítězství. A co na to říkal český pilot? „Moc jsem se na start s fabií na šotolině těšil. Vojta Štajf mne neustále přesvědčoval, že auto funguje opravdu úžasně, já ale věděl své. Bylo mi jasné, že napoprvé a bez zkušeností s tímto autem a na tomto povrchu dokážu jen stěží využít celý jeho potenciál. Tušil jsem, že v boji se zkušeným šejkem Al Qassimim a velmi rychlým Kopáčkem to pro nás nebude jednoduché, přestože oba startovali s vozy skupiny N. Měl jsem navíc v hlavě, že škodovka dva dny po závodě odjíždí závodit na jiný kontinent, nebylo tedy vhodné jí nějak ublížit…“

V úterý před Al Thaid Rally čekal na tým Duck Racing krátký test. Při něm si Kačírek poprvé vyzkoušel nové pneumatiky Pirelli K4 Reinforce a nemohl si je vynachválit: „Ani po padesáti kilometrech na šotolině a kamení nevykazovaly sebemenší známky poškození a fungovaly naprosto skvěle. Ostatně celé auto bylo skvělé. Byla to radost zjišťovat, jak se Fabia R5 chová i na rozbitých a hrbolatých cestách.“ Test se vydařil, vše se tedy zdálo být připravené na boj o první celkové vítězství Petra v rallysportu a zároveň o premiérové prvenství pro Škodu Fabii R5 na území Spojených arabských emirátů. V motorsportu ale pro opravdové dosažení vítězství musí do sebe zapadnout minimálně deset různých koleček pomyslného stroje úspěchu. Jedno velmi důležité kolečko se ale tentokrát nečekaně zadrhlo. Spolujezdkyni Petru Řihákovou totiž pár dní před startem postihly zdravotní komplikace a nebylo jasné, zda bude schopna nejen závodit, ale vůbec podstoupit leteckou cestu do SAE. Obsazení sedačky Kačírkova spolujezdce se tak začalo intenzivně řešit. Nikdo si ani na okamžik nechtěl připustit, že by se posádka Duck Racingu ze soutěže odhlásila. Pochopitelně se ukázalo, že vůbec není snadné někoho z českých spolujezdců přesvědčit o tom, že by měl okamžitě vyrazit na letiště a být nachystán na psaní rozpisu v Emirátech hned další den po přistání. Už to vypadalo, že se bude rozhodovat mezi bývalým spolujezdcem Pavlem Janouškem, jenž je současným šéfmechanikem týmu Vojty Štajfa a velezkušeným navigátorem Janem Tománkem, kteří byli oba shodou okolností k dispozici v poušti. Nakonec ale všechno vyřešila sama spolujezdkyně, která se rozhodla podepsat ´revers´, závodění na šotolině s R-pětkou si zkrátka nechtěla nechat ujít…

Před ostrým startem Al Thaid Rally se pak z Fabie R5 stala celebrita už v servisním zázemí. Auto pózovalo na fotografiích s příslušníky všech společenských vrstev – od dělníků pracujících na nedaleké stavbě až po členy vládnoucí rodiny šejka Al Qassimiho. To vše ale úderem desáté hodiny ranní ustalo, šlo se totiž do boje. Už první průjezdy úvodní sekce naznačily, že bitva to bude na ostří nože – Kačírek s Řihákovou sice drželi dobré tempo a po dvou testech vedli, náskok však drželi zatím jen několikavteřinový. Odstup Al Qassimiho činil sedm sekund, Kopáček byl zpět o další čtyři. A tak bylo jasné, že ve druhé sekci bude potřeba zrychlit a časový zisk navýšit tak, aby mohla posádka Duck Racingu do třetí závěrečné série rychlostních zkoušek vstoupit v klidu a s jistotou. Podařilo se a po druhé porci zkoušek narostl náskok vedoucí škodovky na více jak dvacet vteřin. Do posledních průjezdů se tak mohlo nastupovat s chladnou hlavou. S vědomím svého solidního náskoku jeli už poslední erzetu Kačírek s Řihákovou tak říkajíc na jistotu a nijak je nestresovalo, že tu o pár desetinek vteřiny přenechali dílčí prvenství šejku Abdullahovi. (Druhá česká posádka Kopáček – Rendlová naopak v samém závěru měnila kolo a klesla až na konečnou pátou příčku pořadí.)

Vítěz Al Thaid Rally 2020 Petr Kačírek tak mohl být v cíli právem spokojen: „Z vítězství mám opravdu velkou radost! Měli jsme sice oproti soupeřům výhodu v lepší technice, přesto to pro nás na trati nebylo vůbec snadné. Abdullah i Venda jeli opravdu rychle, a tak i my museli pořádně upalovat a zároveň se vyvarovat chyb. Nic se samo neudělá, my jsme úkol v podobě prvenství zkrátka splnit dokázali a i auto se po dosažení cíle mohlo bez větších šrámů vydat na další závody. Takže pro nás zkrátka vydařená soutěž! Musím moc poděkovat Petře Řihákové, že nás i přes zdravotní potíže nenechala ve štychu, navigovala opět skvěle. Velké zásluhy mají i mechanici Pavel a Mikeš – oba precizně dohlíželi na přípravu místní škodovky a ona opět šlapala jako hodinky. Jen škoda, že po soutěži putovala do kontejneru a na cesty, takže my se na následující Rally Al Khaimah za dva týdny společně s Petrou vrátíme do osvědčeného Subaru Impreza skupiny N. Ale jak neustále ukazuje Venda Kopáček, i s ním se dá jet pořádně rychle. Samozřejmě na závodění se škodovkou ale budeme vzpomínat s láskou, vždyť na lepší a novější se vždy zvyká lépe a snadněji. Do podzimního finále šampionátu SAE nám nicméně zbývá dost času na to, aby se povedlo nějaký příští start třeba s R-pětkou zase domluvit. Snad to klapne,“ uzavírá s úsměvem Petr Kačírek.