Auta z Panamericany na českých tratích: Bohemka na výbornou

Oba závodní vozy, jak Subaru Vojty Štajfa, tak i BMW Petra Kačírka, mají za sebou úspěšný start na exhibiční Rally Bohemia Legend, která se konala jako součást závodního víkendu při Bohemia Rally. Na českých silničkách v podhůří Jizerských hor předvedli oba piloti své vozy v plném lesku, v nových barvách, prozatím s rezervními motory a úspěšně vyzkoušeli hned několik nových prvků.

Přitom je česká realita od té, která je typická pro Carreru Panamericanu, na hony vzdálena. Celé pole historiků navíc najíždělo rychlostní zkoušky až po průjezdu kompletního startovního pole hlavní soutěže. Piloti cenných historických skvostů, mezi nimiž nechyběl ani účastník mistrovství světa Juho Hänninen, tak museli dbát zvláštní obezřetnosti kvůli spoustě nečistot vytahaných z krajnic na trať uskákaných českých okresek.

Přesto ani účastníci exhibičního klání nezůstávali nijak pozadu: „I když šlo o exhibiční akci, jeli jsme po trati stejných rychlostních zkoušek jako Rally Bohemia a Rally Bohemia Historic. Průjezdní časy jsme si tedy měřili sami. Pokud jde o ně, pohybovali jsme se mezi pátým a osmým místem v soutěži historiků a okolo padesátého místa v klasifikaci soudobých aut.

S tím jsme z důvodu použití záložního motoru spokojeni. Ten nový, jehož stavba je právě dokončována, by měl dávat minimálně o 40 koní vyšší výkon,“ shrnuje po skončení soutěže Vojtěch Štajf.

V podobném módu proběhla i účast modrobílého BMW 3,0 CS Petra Kačírka. „V ostrém motoru, který připravujeme pro Mexiko, by mělo být několik desítek koní navíc. Díky novému airboxu a naladění na motorové brzdě má ale i tento záložní agregát příznivější průběh výkonu než ten minulý, včetně krásného šestiválcového zvuku. V Mexiku nás ale čeká přece jen odlišná trať, i proto ještě před odjezdem potrénujeme na mosteckém autodromu, kde budeme mít k dispozici i rychlejší stálý převod v zadním diferenciálu, vhodnější pro rychlé mexické tratě. K mému překvapení, zřejmě i díky opravdu kvalitnímu podvozku, se naše auto přeneslo přes všechny hrboly, výmoly a nástrahy českých silniček s přehledem, i když si občas lízlo o zem ochrannou lyžinou pod motorem,“ líčí své dojmy Petr Kačírek.

Také Štajfovo Subaru GSR Coupé podstoupilo test nového nastavení podvozku. Jeho jezdec, který do Mladé Boleslavi přijel se svým „mexickým“ kopilotem Vladimírem „Lopesem“ Zelinkou, vidí před sebou ještě další nutnou porci prací v nastavení šasi: „Změny v jízdních vlastnostech se ještě naplno neprojevily, přece jen jsme objevili pár nedokonalostí, které nešly odstranit na místě. Čeká nás hodně práce, ale v porovnání s hektickým obdobím před rokem, kdy jsme dokončovali stavbu tří speciálů najednou, je tohle mnohem lehčí,“ uvedl jezdec.

Na sedadlo vedle Petra Kačírka se v Mexiku vrátí jeho stálý spolujezdec Jaroslav Jugas, který měl na Bohemii povinnosti v rámci soudobého českého šampionátu. „Marcela Ehlová si soutěž v roli mé navigátorky velice užila. Jezdili jsme se zadním pohonem a přetáčivý charakter auta byl znát při průjezdu zatáček, což se jí opravdu líbilo. Za ty dva roky, které uběhly od naší nehody na Jänner Rally, ze svého řemesla nic nezapomněla a mohla by klidně naskočit jako navigátorka do soudobého rychlého závodního auta,“ dodává Kačírek.

Obě posádky i celý tým tedy čeká dolaďování detailů a zejména instalace a záběh hlavních pohonných jednotek před závěrečnými testy a odjezdem do Mexika. Celý tým potěšil zájem české motoristické veřejnosti nejen o tým a auta v servisní zóně, ale i o závod jako takový: „Pořadatel si sice ukousl velký krajíc z hlediska počtu účastníků, který v Mladé Boleslavi letos překonal všechny rekordy, ale zvládl to velmi dobře. Velmi se nám líbil už slavnostní start v Mladé Boleslavi, kam přišla spousta diváků. Naše auta navíc byla pro fanoušky naprosto jedinečná – vždyť moje Subaru je v podstatě světovým unikátem, jediným svého druhu a Petrovo krásné velké kupé většina z příchozích na žádné české trati také nikdy spatřit nemohla – vozy BMW u nás v minulosti startovaly v jiných modifikacích. Zkrátka a dobře – kdo přišel, rozhodně nelitoval,“ shodují se oba piloti.

Připomeňme, že letošní ročník Carrery startuje v jihomexickém státu Chiapas 16. října, ale už o pět týdnů dříve bude muset být celá týmová výbava na cestě do místa určení. Vojtěch Štajf i Petr Kačírek navazují na výborné výsledky z první novodobé české účasti v loňském roce.

Praha, 20.7.2015

La Carrera Panamericana Panamericana Czech Republic Rally Team

Jiří Vintr

E-mail: media@panamericanarally.cz

Internet: http://www.panamericanarally.cz