Jihomexický Veracruz a jeho kongresové centrum hostí základnu 27. ročníku La Carrera Panamericana. Početná členská základna českého týmu se 15. října sešla v depu týmu, kde mechanici už týden připravují trojici závodních speciálů, jež absolvovaly před večerním slavnostním startem na rampě ještě pětikilometrový rozřazovací prolog.
Česká sestava odcestovala do Mexika ve dvou vlnách. Ta první čítala všechny posádky, mechaniky i kameramanku Vlastu Čtvrtníčkovou a měla na starost zajištění všech doprovodných vozidel v Mexico City, včetně těžkých servisních pokapu. Po příjezdu do Veracruz je čekalo vybavení všech formalit a převzetí obou kontejnerů se vzácným nákladem v podobě všech závodních speciálů a servisního materiálu. Všichni se dali do práce, podle poznatků z posledních testování před odjezdem ještě mechanici pod vedením Pavla Janouška dokázali řadu detailů na všech vozidlech poupravit.
Druhá část výpravy čítala mediální tým i hosty týmu včetně patronky Anny Polívkové a Karla Janečka. Dorazila o týden později a i ji čekal přesun do Veracruz ve svérázném prostředí největší metropole světa.
Po absolvování technických přejímek v útrobách mohutné haly kongresového centra se české posádky postupně vydávaly na obhlídku tratě prologu, přilehlých rychlostních zkoušek a zajíždění závodních strojů, které jinak defilovaly v hale spolu se všemi ostatními účastníky závodu. Nejvíce si při zajíždění užil svého auta Petr Kačírek s Jardou Jugasem.
Ráno 16. října čekal na posádky úvodní prolog, situovaný na venkovském úseku silnice přibližně 50 kilometrů od Veracruz. Jeho cílem bylo pouze stanovení startovního pořadí do první etapy. „Je třeba si uvědomit, že Carrera opravdu není jen o závodění na rychlostních zkouškách,“ říká pilot Subaru č. 281 Vojta Štajf. „Naopak, přesuny na erzetu jsou nesmírně vysilující. Časové intervaly, stanovené pro přejezdy mezi rychlostními zkouškami, jsou doslova šibeniční a na hranici možností vozů a posádek je splnit. Nablížení po dálnici znamená, že musíme jet neustále stopadesátkou, protože průjezdy venkovem budou pomalejší. A to všechno nás čeká po celých 3500 kilometrů letošní Carrery.“
Venkovské spojovací úseky navíc vynikají velkým množstvím zpomalovacích prahů, v průměru trojnásobných proti tomu, na co jsme zvyklí v Čechách. Je to prakticky jediná regulace dopravy mimo město a jediný prostředek k tomu, jak místní volnomyšlenkářské řidiče zpomalit. „Přes prahy jsme museli na štorc, jinak hrozilo, že poškodíme spodek vozidla. Bylo potřeba to poctivě ohlídat,“ říká navigátor Vladimír Zelinka.
Jinak ovšem prolog dopadl v pořádku pro všechny české posádky. Vozy slušně fungovaly a posádky dostaly šanci se před vlastním závodem sehrát. Než se tak stane, absolvují ještě slavnostní večerní pódiový ceremoniál. Po něm se odeberou zpět do haly v kongresovém centru a z něj už naostro 17. října vystartují do první etapy. Fandit jim na ní bude i patronka týmu Anna Polívková, jež přicestovala na Carreru s týmem na památku svého dědečka Jaroslava Juhana, který ve slavném mexickém závodě úspěšně startoval právě před šedesáti lety.
Jiří Vintr
La Carrera Panamericana Czech Republic Rally Team
16.10.2014