Domácí šampionát rallysportu otevřela o posledním březnovém víkendu Valašská rally. Na její start se postavil rekordní počet šestadvaceti vozů R5, včetně Škody Fabia R5 spojeného týmu Duck Kicker Racing. V silné konkurenci českých, slovenských a polských závodníků obsadila posádka Václav Kopáček – Barbora Rendlová skvělou šestou příčku.
Cíle týmu Duck Kicker Racing pro na 38. ročník Valašské rally nebyly tentokrát přehnané, spíše se jen doufalo v umístění dvojice Václav Kopáček – Barbora Rendlová v první desítce absolutního pořadí. Soutěž totiž byla zařazena kromě českého i do slovenského národního šampionátu, na počet 26 vozů R5 (ke kterým nutno přičíst i jeden vůz WRC a jeden S2000) doplnili startovní pole této oblíbené kategorie i tři závodníci z nedalekého Polska. Dopadlo to ale nad očekávání: „Už ve středu před soutěží jsme absolvovali krátký třicetikilometrový test, který hodně pomohl,“ říká jedenatřicetiletý pilot a pokračuje: „Jednak jsme si zase auto osahali a vyzkoušeli – přece jen od slušovické prosincové soutěže už uplynula spousta času. Co se ale hlavně ve spolupráci s naším servisním týmem povedlo, bylo nastavení podvozku a diferenciálu tak, aby vyhovovalo mému jezdeckému stylu. Teď už mám pocit, že auto správně cítím a ovládám, dá se říct, že jsem ho začal mít rád. Test byl opravdu vydařený, navíc se na jeho trati střídaly suché a klouzavé povrchy, takže se dalo vyzkoušet leccos.
Ve středu jsme tedy testovali a tím si trochu pokrátili čas na seznamovací jízdy, takže jsme například ani nestihli napsat rozpis k shakedownu. Ale to vlastně tolik nevadilo, hlavně jsme se těšili na vlastní soutěž a její svižné erzety – takové mám rád. Hned od jejího úvodu jsme se snažili neriskovat a jet na jistotu a bez chyb. Takovou jsme si stanovili strategii a jsem moc rád, že jsme ji dokázali dodržet. Důležité bylo najet co nejvíce kilometrů a poznávat auto, proto nás překvapilo, že jsme se i tak dokázali dostat do první desítky. Na předposlední rychlostní zkoušce první etapy se ale začaly ozývat ´divnozvuky´ z převodovky, a tak jsme před závěrečnou sobotní erzetou dost zvažovali, zda neodstoupit. Nakonec jsme se rozhodli zkusit etapu dokončit, nezahřáté gumy a opatrnější jízda ale znamenaly až čtrnáctý čas. Večer nás pak zachránil pan Pospíšilík starší, když nám (i přes spoustu vlastních starostí) jeho tým zapůjčil převodovku a protože naši mechanici předvedli při její výměně koncert, mohli jsme v neděli vyrazit do dalšího boje bez handicapu. V poslední etapě se mi moc líbila dlouhá rychlostní zkouška Bystříčka, paradoxně nám ale nejlépe vycházela jednodušší Juřinka, kde je jen pár zatáček a my tam zajeli třetí a druhý čas. Nevyvarovali jsme se ale i jedné chyby, když na polygonu Tatra jsem před jedním retardérem šel později na brzdy a pak se do něj vraceli. Navíc mi chcípl motor a i když si nejsme vědomi, že bychom jej posunuli, inkasovali jsme tam i malou penalizaci. Ani ta náš výsledek ale neovlivnila, naopak za pomoci smůly a technických potíží soupeřů jsme se posunuli až na pátou příčku. S výsledkem a docela i s výkonem jsem tedy byl tentokrát spokojen, čeká nás ale ještě hodně práce na dalším zrychlování,“ zamýšlí se Václav Kopáček.
Z úspěšného výsledku se radovala i spolujezdkyně Barbora Rendlová: „Byla to hezká soutěž, navíc se jela v nádherném počasí a nám se vydařila. Už jsem se ani nemusela za jízdy bát, viděla jsem, že Venda onu Škodu Fabia R5 už dostal ´do ruky´. Bylo to ale tak rychlé, že na Bystřičce jsem ani neměla čas vzhlédnout od rozpisu, takže jsem ani nemohla zjistit, zda nám diváci fandí. Teď budeme držet palce týmovému kolegovi Davidu Tomkovi, aby se mu podařila Kopná, stejně jako nám Valaška.“
Potěšen byl i vedoucí spojeného týmu Duck Kicker Racing, Petr Kačírek: „Vypadá to, že jsme do sezóny vstoupili pravou nohou a že asi i závodění v Emirátech dodalo Vendovi ten správný závodní rytmus. Důležitý byl úspěšný středeční test, pak navíc Venda přistoupil k vlastní soutěži velmi rozvážně. Přesto patřil hned od úvodu do první desítky a v neděli pak dokázal ještě zrychlit a udržet za zády polského šampióna Grzyba či naše výborné jezdce Černého a Orsáka. Šestá příčka (a pátá v rámci MČR) je skvělá, zvlášť když z 26 vozů kategorie R5 chyběl v cíli jen jediný. Moc nás ale mrzí, že tento výpadek postihl právě tým Tomáše Pospíšilíka, kterému musíme ještě jednou moc poděkovat za velkorysost při poskytnutí převodovky – zachránilo nám to závod. Při opravě se vyznamenali také mechanici z týmu Racing 21 pod vedením Pavla Janouška, hodně pomohl i Honza Kubíček.Teď si Škodu Fabia R5 vyzkouší na Kopné také David Tomek, my se ale už teď nemůžeme dočkat startu Rallye Šumava Klatovy!“
Karel Špaček, media team