Předposlední podnik mistrovství republiky v závodech automobilů na okruzích hostil koncem srpna Slovakia Ring. Jubilejní 10. Velká cena Slovenska nabídla atraktivní bitvu s kvalitním jezdeckým obsazením.
V D4 cestovních vozů nechyběl ani pražský Duck Racing. Napilno měl hlavně Dan Skalický, který se s vozem Audi R8 GT3 představil, jak v obou sprintech, tak i ve vytrvalostním závodě. Po zranění se vrací forma i Lumíru Firlovi. A tak jsem šéfa týmu Petra Kačírka požádal o rozhovor.
Petře, jaká byla příprava týmu na tento podnik, který počtem jezdců i zájmem fanoušků patří v okruhovém domácím šampionátu k nejzajímavějším?
Velká cena Slovenska patřila i letos k nejlépe obsazeným závodům v naší D4 cestovních vozů, a tak přípravě na tento podnik jsme se věnovali opravdu pečlivě. Po závodech v Poznani prošla naše audina i bavorák kompletní repasí. Snažili jsme se, aby na závěr sezony byla obě naše auta v dokonalé kondici. Maximálně vstříc nám vyšli v pražském ISR Racing, kde nám připravili do našeho Audi R8 LMS Ultra GT3 zcela nový motor a převodovku. Igorovi Salaquardovi a jeho pracovnímu týmu proto musíme poděkovat za ochotu a profesionální přístup.
Po zranění začal už závodit Lumír Firla. Jak se mu dařilo?
Lumír se pomalu rozjíždí. Samozřejmě nejvíce ho láká rallye, ale s návratem za volant soutěžního speciálu musí ještě chvíli počkat. Okruhové závody náročné na hojící se polámané kosti přece jen nejsou, a tak se na Slovakia Ring opět vydal s naším sice už postarším vozem BMW M3 do 3500 cm3, který je ale stále v dobré kondici. Lumír potvrdil, že se pomalu dostává do potřebné fyzické kondice. Po jezdecké stránce nezapomněl nic a bylo jasné, že je v jeho silách bojovat i medailové příčky. V prvním sprintu sice startoval ze čtvrtého místa ve třídě, ale velice rychle se probojoval na druhou pozici. Když už to vypadalo, že vybojuje stupně vítězů, zradila ho levá zadní pneumatika. Navíc praskla v tom úplně nejhorším místě na Slovakia Ringu, a to ve druhé zatáčce, kde auto na výjezdu jede rychlostí kolem 220 km/h. Pneumatika extrémní namáhání nevydržela a Lumír si vyzkoušel, jestli má stále dobré reflexy. Auto se po defektu ve vysoké rychlosti stočilo bokem, avšak díky zkušenostem z rally to Lumír zvládl a přijel si do boxu pro novou pneumatiku. Bohužel tím klesnul na 4. místo. Věřím, že v září v Brně už mu to na „bednu“ vyjde.
Dan Skalický v sobotním i nedělním sprintu obsadil 5. místo v GT3 a třetí skončil v GT3 Trophy. Spokojenost?
Dan je vyježděným a zkušeným závodníkem, který podává vyrovnané výkony. Na Slovensku se mu dařilo a připsal si body za dvě pátá místa v D4 GT3. Naše audina je o jednu generaci vývojové řady pozadu za novým modelem, a i když se neustále snažíme o její vylepšení, tak na to, aby byla schopná bojovat o první místo už nemá. Dvě pátá místech ve sprintech jsou asi maximum, ale uvidíme v Brně. Slovakia Ring totiž tradičně audinám nesedí. Tady je třeba na dlouhých rovinách silný a pokud možno přeplňovaný motor, v Brně je to trochu jiné…
Ve vytrvalostním závodě dojel Dan v GT3 až šestý. Měl na trati nějaké technické problémy?
Byl to velice napínavý závod s řadou dramatických soubojů. Dan se pohyboval kolem 5.-6. místa v absolutním pořadí, když se dopustil malé jezdecké chybičky a v nejpomalejším místě trati se roztočil do hodin. Předjelo ho pár aut, ale rychle se vrátil do závodu. Ve chvíli, kdy se zdálo, že vybojuje zpět 5. místo, dostal penalizaci od sportovních komisařů v podobě průjezdu boxy. Po závodě jsme se dozvěděli, že při otáčení auta po hodinách projel na dráze pár metrů v protisměru, což bylo nebezpečné. Podle slov Dana ale jinou možnost neměl. Jinak by zůstal stát na trati a hrozila mu mnohem nebezpečnější kolize s projíždějícími soupeři. Z jeho pohledu asi sporná penalizace. I tak jel hezký a zajímavý závod a odvezl si pohár za třetí místo v GT3 Trophy.
Proč ses Petře nakonec rozhodl nestartovat na Slovakiaringu?
Za prvé Dan se na Slovakia Ring moc těšil a chtěl si to v audině užít, a za druhé já se tomu moc nebránil. Víkend před tímto podnikem jsem totiž absolvoval Barum rally s naší týmovou Fabií R5. Letošní ročník patřil opravdu k nejtěžším v historii a já navíc jel s tímto vozem tak dlouhou soutěž poprvé. V neděli večer jsem byl ve zlínském cíli naprosto vyčerpán. Dostával jsem se z toho další tři dny a nějak jsem si nedovedl představit, že hned ve čtvrtek usednu do Audi a začnu trénovat na Slovakia Ringu. S audinou je totiž krásné svezení, ale také je to velký sportovní výkon. V každé zatáčce při průjezdu i brzdění musíte vydat hodně sil, a tak je nutná dobrá fyzická kondice. Jenže zvládnout dva špičkové podniky v jednom týdnu, na to ve svém věku už nějak nemám. Takže mi nevadilo, že se Dan ujal i sprintů.
Poslední podnik domácího šampionátu hostí Brno. V jakém složení se představíte a s jakými ambicemi?
Bude to velké finále. Do Brna se samozřejmě chystáme už v kompletním složení. Vytrvalostní závod s audinou absolvuje Dan Skalický, Lumír Firla bude startovat s BMW a já se na závěr sezony svezu s audi ve sprintech. Kromě zimních závodů ve Spojených arabských emirátech jsem v audině neseděl, tak je potřeba se zase trochu zpotit… A pokud jde o naše ambice, tak Lumír s bavorákem pojede na vítězství ve třídě do 3500 cm3, my s Danem se pokusíme samozřejmě přiblížit audinu stupňům vítězů v GT3. Ve vytrvalostních závodech Dan ještě bojuje o třetí místo. Rozhodne až Brno, kde k rychlosti budeme potřebovat i sportovní štěstí. Ale je fajn, že až do posledního závodu letošního mistrovství republiky bojujeme o stupně vítězů. Lumír naskočil do šampionátu později, takže šanci umístit se v konečném pořadí mezi prvními třemi už nemá, ale v jednotlivých závodech náš „bavoráček“ ještě pořád stíhá soudobé vozy.
Držím palce a děkuji za rozhovor.
Karel Malina