Už jen méně než jeden měsíc zbývá do startu letošního ročníku soutěže La Carrera Panamericana. Po znamenitém debutu v loňském ročníku, při němž Vojtěch Štajf zvítězil ve třídě Historica A Plus a Petr Kačírek dojel čtvrtý v kategorii Historica B, se oba na Carreru vracejí s touhou po obhajobě nebo dokonce vylepšení loňského výsledku. Osvědčená, ale vylepšená technika už je na moři, pečlivě uložena do kontejneru, a cestuje do mexického přístavu Veracruz.
Na rozdíl od loňska, kdy se úsilí technického týmu primárně zaměřovalo na postavení a dokončení trojice závodních speciálů, letos mohli Štajf i Kačírek pečlivými úpravami cizelovat existující techniku. Zbylo tak podstatně více času na testování vozů před odjezdem a každý z pilotů jej provedl v odlišném prostředí, které je bližší té motoristické disciplíně, které se oba primárně věnují. Štajfovo unikátní Subaru GSR Coupé, vůbec první automobil této značky v historii Carrery Panamericany, prošel posledními testy v Bělé pod Bezdězem. „Zatímco úpravy motoru vedly spíše k významnému zlepšení jeho pružnosti a rozsahu využitelných otáček, kdy motor můžeme točit až k hranici 7000 otáček, provedli jsme dost úprav na zadní nápravě, ze kterých mám radost. Vůz je daleko voditelnější, mám lepší cit na volantu a intenzivněji vnímám jízdní vlastnosti. Naproti tomu brzdy se v loňském ročníku osvědčily a ukázalo se, že jsou výborně dimenzované, jich se tedy úpravy nedotkly. Cítím, že si v zatáčkách mohu s autem dovolit víc, což by se mělo ještě zvýraznit na širokých mexických asfaltových tratích, na nichž právě precizním vedením můžeme dohánět určitý handicap, vyplývající ze startu s motorem o objemu 1,6 litru ve dvoulitrové třídě,“ říká Vojtěch Štajf, jehož navigátorem bude i letos zkušený Vladimír Zelinka.
Klasické šestiválcové kupé BMW 3,0 CS si odbývalo své poslední testy na mosteckém autodromu, při němž bylo možné dosáhnout precizního nastavení podvozku za podmínek přece jen bližším Carreře, než nabízejí uskákané české okresky. Úpravami ale neprošel jen podvozek: „Už v loňském ročníku jsme poznali, že motor je dostatečně spolehlivý a má naopak výkonové rezervy. Ve vysoké nadmořské výšce se více výkonu bude hodit, takže máme náš speciál pro letošní ročník osazen novým agregátem, s jehož výkonem jsem velmi spokojený. Určitě nás posune dopředu. Jízdní vlastnosti bývají tradiční předností vozů BMW a i na ně jsme se při testech zaměřili tak, abychom se už od začátku nemuseli složitě propracovávat ze zadních pozic jako vloni, ale mohli útočit hned od počátku. Dnes už máme přece jen daleko konkrétnější představu o tom, co nás na mexických tratích čeká,“ dodává Petr Kačírek.
České dvojici pilotů se v Mexiku bude hodit i to, že šest ze sedmi etap víceméně kopíruje loňskou trasu. Budou se tedy moci opřít o detailní soutěžácký rozpis evropského typu, zatímco oficiální itinerář dodaný pořadatelem je mnohem povrchnější a připomíná spíše roadbook dálkových soutěží. Právě klasický evropský rozpis v loňském ročníku významně přispěl ke zlepšení českých posádek ve druhé polovině závodu i ke konečnému úspěchu. Výjimkou je úvodní etapa. „Pořadatelé start závodu tentokrát přesunuli z Veracruz, kde jsme si i vyzvedávali techniku a kde se startovalo po několik posledních ročníků, do jihomexického státu Chiapas poblíž hranic s Guatemalou. Pro nás to bude samozřejmě logisticky náročnější, po příletu do Mexika se musíme vydat do Veracruz pro veškerou techniku, naložit ji, a ještě dojet na jih Mexika, kde je pobyt zahraničních turistů zpravidla velkým dobrodružstvím,“ dodává Štajf.
Češi se ale rozhodně nebudou nudit ani před startem. Zkušenost, která velí, že trasu závodu je dobré odjet s fungujícím rozpisem, je pošle k dobrovolným seznamovacím jízdám. „Ještě den před startem nás čeká najíždění všech rychlostních zkoušek první etapy a tvorba precizního rozpisu, abychom neponechali nic náhodě. Ta je z celého závodu nejdelší a měří okolo 600 kilometrů. Takže po celé anabázi související s dlouhatánským přesunem ke startu závodu strávíme ještě den před startem dalších tisíc kilometrů na cestě. Naštěstí máme s Vojtou oba po celou sezonu poměrně bohatý závodní program, takže doufám nevyjdeme ze cviku a i tenhle úkol dobře splníme. Od cíle druhé etapy v historické Oaxace už je trasa stejná nebo velmi podobná té loňské,“ říká Kačírek, jemuž bude i letos číst noty zkušený Jaroslav Jugas.
Trasa dlouhá 3500 kilometrů tedy začne v jihomexickém městě Tuxtla Gutierrez a skončí po sedmi etapách, které protnou i mexickou metropoli Mexico City, ve městě Durango. Soutěžící čeká na 700 kilometrů rychlostních zkoušek. Český tým se i letos může opřít o podporu velvyslanectví obou zemí, jak ambasádu Mexika v ČR pod vedením velvyslance pana Pabla Maceda, tak i velvyslanectví Česka v Mexiku pod vedením velvyslance pana Lubomíra Hladíka. Celý tým na Carreře Panamericaně exkluzivně pojišťuje pojišťovna Kooperativa. I letos je patronkou české účasti herečka Anna Polívková, vnučka Jaroslava Juhana, který se stal legendou Carrery Panamericany v 50. letech minulého století. Úspěch Vojtěcha Štajfa při první účasti vozu Subaru na Carreře zaujal i mexického importéra značky Subaru, který českému týmu po dobu soutěže zapůjčí dva doprovodné vozy Subaru Forester a Outback.
Vozy pro Carreru, vyvedené v novém grafickém designu, jehož autorem je výtvarník Jan Pištěk, byly pokřtěny na pražském motoristickém festivalu Legendy nejen jeho excelencí panem Pablem Macedem, velvyslancem Spojených států mexických v České republice, ale i Annou Polívkovou a také vedením samotné Carrery, která při této příležitosti zavítala do České republiky. Slavnostní tisková konference před odjezdem týmu se uskuteční 8.10.2015 v 10:30 na půdě mexického velvyslanectví v Praze. Po ní se celý tým vydá za svým „mexickým snem“. Takový název totiž bude mít nejen televizní dokument o české účasti na Carreře Panamericaně, ale i knižní publikace autora Petra Dufka, jejíž křest je plánován při tradičním Pražském rallysprintu.
Jiří Vintr
La Carrera Panamericana Czech Republic Rally Team
Praha, 21.9.2015
Užitečné odkazy:
Web týmu – www.duckracing.cz
Web LCP – www.panamericanarally.cz