Poslední říjnový víkend odstartoval na území České republiky poprvé závod Mistrovství světa v rally WRC s názvem Central European Rally 2023. Kromě Česka vedla trasa soutěže i na území Německa a Rakouska. Duck Racing si takovou událost nemohl nechat ujít a mezi přihlášenými se proto objevila i naše Škoda Fabie R5. Pilotem Fabie byl Petr Kačírek, který si tak chtěl doplnit další záznam do historie své kariéry. Za 32 let závodění zažil hodně zajímavých i významných závodů jak na okruzích, tak v rally, ale účast v Mistrovství světa WRC je přeci jen speciální zážitek a takový start Petrovi ještě chyběl. Coby spolujezdec k Petrovi byla standardně nominovaná Petra Řiháková, ani ona takovýto závod ještě na seznamu absolvovaných soutěží neměla.
Že se jedná o úplně jiný druh závodu bylo jasné už z příprav, víc jak měsíc před závodem bylo potřeba zařídit mnoho administrativních úkonů. Petra v roli spolujezdce musela nastudovat řády WRC (Mistrovství světa), protože některé regule se v české rally vůbec nevyužívají. Velkým rozdílem je také logistika benzínu a pneumatik. Na běžné rally si tyto věci zařizuje každý tým sám, na Mistrovství světa jsou distribuovány od dodavatele přímo na místě na základě předchozí objednávky. A vědět měsíc dopředu, jaký počet pneumatik, a hlavně jaký typ (mokré/suché, tvrdé/měkké) budete potřebovat, to je opravdu oříšek.
Náročný závod to byl i díky počtu odjetých km nejen na rychlostních zkouškách, ale také přejezdů mezi nimi. Posádky trénovaly již od pondělí na území České republiky, Německa i Rakouska, během tří dnů najezdily až 1 800 km. Ve čtvrtek všechny čekal velký přesun ze servisního centra rally v Passau přímo do Prahy, kde na Hradčanském náměstí proběhl slavnostní start. První posádky odstartoval pan prezident Petr Pavel, další závodní vozy jiní přední čeští politici. Petr s Petrou měli startovní číslo 68 a přesto, že to bylo hodinu po elitě světové rally, bylo Hradčanské náměstí stálé plné fanoušků, kteří chtěli společné fotky a sbírali podpisy posádek. Po slavnostním startu se posádky přesunuly do Chuchle, kde se konala první rychlostní zkouška. Za obrovské divácké podpory se závodní vozy proháněly po koňské dráze, kde byl pro tyto účely položen asfalt. Poté následoval přejezd 125 km do Klatov, na oblíbený Čínovský okruh. Uzavřené parkoviště pro přenocování závodních vozů bylo následně situováno u servisní zóny v Passau, odkud se ráno opět startovalo. V pátek se musely posádky vypořádat s velmi těžkými tratěmi v oblasti Šumavy. Aby to bylo ještě složitější, celou noc vytrvale pršelo a z tratě se stal místy rybník se spoustou bláta. I když také při českých závodech se standardně zkracují zatáčky, tzv. se katují, tak ve světě tomu „velcí kluci“ dávají nový rozměr. I tam kde to není nutné pro zrychlení na trati, schválně zkracují zatáčky, aby pro soupeře na trať vytáhli co nejvíce bláta a ztížili jim průjezd. Jelikož stále pršelo, tak se z některých částí rychlostních zkoušek stala rallycrossová bahnitá trať. Podmínky ale byly víceméně stejně těžké pro všechny a bylo to místy opravdu rallyové peklo. Naše posádka měla prioritu hlavně pátek v pořádku dokončit a vyvarovat se větších chyb. Přeci jen se jedna o čtyřdenní soutěž a do cíle bylo moc daleko. V polovině dne na posádky čekala pouze zóna pro výměnu pneumatik bez možnosti servisu a následně druhé průjezdy RZ. Se startovním číslem 68 se bohužel naše Fabia dostala na start posledních dvou erzet až za tmy a za těchto už tak těžkých podmínek na rozbahněné trati bylo třeba jet s rozvahou. Ale Petr s Petrou se vyvarovali větších chyb a zajížděli stabilní časy, které na konci dne znamenali posun z 56. místa na startu na krásné 37. místo absolutně.
V sobotu na posádky čekaly rychlostní zkoušky na území Rakouska i Německa, počasí se pomalu umoudřilo, ale bahno z katování zatáček po tak vydatném dešti vůbec nevysychalo. Díky tomu byla volba mokrých pneu jasná. Charakteristika těchto tratí byla zcela odlišná oproti pátku, více na otevřeném prostranství a méně protikatovacích zábran. Naše posádka zvládala veškeré nástrahy skvěle a pomalu se posouvala celkovými výsledky vzhůru. Na konci dne, po zhruba 240 km rychlostních zkoušek a 1 150 km přejezdů celkově, byli Petr s Petrou na 33. místě absolutně. V neděli vykouklo i sluníčko a do hry se dostaly také pneumatiky na sucho, i když v mnoha zatáčkách bylo stejně vytahané bláto. Jízda na slickách po úzké cestě lesem pokryté vrstvou bláta byla pro všechny velkou zkouškou jezdeckého umění. Závěrečný den rally posádky odjely nejmenší počet km v daném dni a většina pozornosti se upírala k power stage – poslední rychlostní zkouška rally, kde se rozdávají bonusové body. Ty se sice přímo naší posádky netýkaly, ale celá erzeta se vysílala živě v televizním přenosu do celého světa a zároveň již bylo na dosah zdárné absolvování závodu Mistrovství světa. Petr s Petrou nakonec dotáhli svoje úsilí až do konce a na cílovou rampu v Passau dorazili na velmi dobrém 30. místě absolutně. To je velký úspěch nejen pro ně, ale i pro celý tým. Bylo to náročné jak pro posádky, tak to byla zatěžkávací zkouška pro techniku. Poděkování patří všem mechanikům do dílny Pavla Janouška za skvěle připravenou Fabii. Děkujeme také partnerům, bez jejichž podpory by účast nebyla možná. Budeme se těšit na další spolupráci v roce 2024 a třeba znovu na tomto závodě, kde by náš tým mohl využít zkušenosti získané v letošním roce.